El passat divendres 3 de maig, l’Associació Llengua Nacional amb el patrocini i col·laboració de la Fundació Pius Bosch i el Centre Moral i Cultural del Poblenou, va procedir al lliurament del Premi Ramon Aramon i Serra a la Lleialtat Lingüística 2013. L’Associació Llengua Nacional, sense ànim de lucre, porta a terme una coratjosa tasca de militància lingüística. La seva activitat es concentra en la publicació trimestral de la revista Llengua Nacional. La fan possible l’esforç dels millors i més reconeguts filòlegs, sociòlegs i lingüistes d’arreu del país, per utilitat i benefici de les institucions, fòrums lingüístics i persones estudioses i amants de la llengua catalana. La nostra Fundació, soci protector i per tant subscriptor de la revista la posa a disposició dels socis del Centre que la poden demanar a secretaria. El Premi Ramon Aramon i Serra a la Lleialtat Lingüística, instituït per Llengua Nacional, des de fa uns anys, reconeix a una persona, física o jurídica, la fidelitat i la defensa arreu de l’idioma català. Porta el nom d’en Ramon Aramon i Serra per honrar la persona que salvà i reconstruí l’Institut d’Estudis Catalans, que el règim franquista va intentar fer desaparèixer. Enguany, i per unanimitat, el jurat l’ha atorgat a l’eximia i preuada actriu, Montserrat Carulla i Ventura. L’acte d’entrega es va celebrar a la Sala Poblenou, amb una molt estimable assistència, si més no donada la pressa de la seva convocatòria i poca divulgació condicionada pel factor temps. Cal dir que els assistents van restar molt complaguts i van explicitar el desig de què en anys venidors es repetís la col·laboració entre les tres entitats.

Obert l’acte, la presentadora, Núria Inglés, em va donar la paraula com a president de la Fundació Mn Pius Bosch, i en nom de la Fundació i del Centre, a l’ensems de donar la benvinguda a tots els assistents vaig referir-me al motiu del premi,la lleialtat lingüística, qualitat i virtut que conflueix en la veritat, la bondat i la bellesa de la llengua. Tot seguit Núria Aramon, filla de l’il·lustre filòleg, va fer una breu però complerta glossa de la figura del seu pare contribuint a mantenir la memòria de tot l’esforç que li va caldre per a la reconstrucció de l’Institut d’Estudis Catalans. Li seguí en la paraula, en Salvador Cot, director de Nació Digital, que amb una brillantíssima exposició va presentar la guardonada i els seus mèrits.

Lliurat el guardó pel president de Llengua Nacional, en Ramon Sanglas, Montserrat Carulla va donar les gràcies amb unes emotives i vibrants paraules destacant la progressió del sobiranisme, tot i excusar-se dient que el seu no era l’oratòria però sí era el teatre, i va regalar-nos recitant, com ella sap fer-ho, uns magnífics poemes: El meu poble i jo, de Salvador Espriu; La campana de sant Honorat, de Josep Maria de Sagarra, i La casa de la misericòrdia, de Joan Margarit.

Va cloure l’acte el vicepresident de Llengua Nacional i president de Catalunya Acció, en Santiago Espot, que va posar al capvespre la fibra patriòtica de l’esdeveniment. Tancant la cerimònia, Núria Inglés delectà a tots els assistentes cantant unes escollides cançons i sardanes (La puntaire, Per tu ploro…, i el Cant de la Independència). Per arrodonir la festa, s’invità als assistents amb una copa de cava, moment que serví per obrir el diàleg entre els concurrents i posar de relleu la complaença per tant rellevant acte.

Montserrat Carulla, guardonada aquest 2013, succeeix en la distinció l’entrenador de futbol Pep Guardiola que va rebre el premi en l’edició de l’any passat. Ens unim al desig del President de Llengua Nacional perquè el lliurament d’aquest premi es faci anualment a casa nostra.

Joan Buxadé i Domènec
President de la Fundació Pius Bosch