Els tres autors: Jaume López, Ricard Romero de Tejada i Ramón Cotarelo, d’esquerra a dreta, durant l’acte

El dissabte 17 de març al matí el Centre Moral i Cultural de Poblenou va acollir un acte organitzat per la Fundació Pius Bosc, amb la col·laboració de la llibreria Etcètera, que, sota el títol “Tres mirades sobre la qüestió catalana” va consistir en la presentació de tres llibres relacionats amb l’actualitat política a Catalunya amb la presència dels seus autors. Els llibres eren “El derecho a decidir”, de Jaume López; “Por què hemos llegado hasta aquí” de Ricardo Romero de Tejada, i “La república catalana”, de Ramon Cotarelo.

L’acte el va obrir el president de la Fundació Pius Bosch, Xavier Oliver, agraint la presència dels assistents, que omplien la sala de gom a gom, i la dels autors dels llibres i també que els responsables de lla llibreria Etcètera haguessin triat el Centre per fer-lo. I immediatament va donar la paraula a la moderadora, la periodista Maria Favà, consòcia nostra i col·laboradora d’aquest butlletí.

La Maria va detallar els impactants currículums de cadascun dels autors i va donar la paraula al primer, el professor Jaume López, poblenoví d’adopció, que va centrar el seu breu parlament en la diferència entre els conceptes “Dret a decidir” i “Dret a l’autodeterminació” que poden semblar el mateix, i sovint es confonen, però que no ho són exactament. Amb tot, la seva conclusió és que Catalunya reuneix totes les condicions històriques, polítiques i socials, per exercir-lo tots dos.

Tot seguit va prendre la paraula l’escriptor i periodista Ricardo Romero de Tejada que després de 40 anys de viure i treballar a Madrid, ha tornat a Catalunya. El nucli de la seva intervenció va ser l’exposició dels processos d’independència esdevinguts al món –i més concretament a Europa- durant els segles XIX i XX i quins fets han portat Catalunya a estar a les portes de poder ser-ne un més.

I finalment va intervenir el professor, periodista i escriptor Ramón Cotarelo, sens dubte el més popular dels tres per la seva presència força habitual als mitjans de comunicació i, sobretot, per la seva forma d’expressar-se que podríem resumir en la frase catalana “sense embuts”. La  seva intervenció la va destinar a demostrar que Catalunya és una colònia (concepte que ja havia introduït Romero de Tejada) i que, per tant, té tot el dret a ser un república independent i que ho arribarà a ser per més obstacles que hi posi el monàrquic Estat espanyol.

Un cop fetes les tres intervencions es va obrir un breu col·loqui amb els assistents i tot seguit tothom qui va voler va poder passar al vestíbul on es podien adquirir els llibres presentats que eren signats pels seus autors. No cal dir que la cua més llarga es va formar al davant de Ramon Cotarelo.