Francesc Torralba reclama més implicació per transformar la societat

Categoria Actuacions dutes a terme

El professor i filòsof Francesc Torralba, convidat per la Fundació Pius Bosch, va impartir una brillant conferència sobre “implicarnos per transformar la societat”, a la sala d’actes del nostre Centre. Va ser al capvespre del passat 1 de febrer i va presentar l’acte en Xavier Oliver -com a president de la Fundació Pius Bosch. En primer lloc, Torralba es va referir a la finalitat del fet d’implicar-nos en les coses i en el món, és a dir, de deixar de ser espectadors per passar a ser actors de la Història. Això és el que s’ha produït en el nostre món, des de principis del segle XX, gràcies als grans canvis en el camp dels drets, com el de l’escolarització dels nens, la de la situació d’igualtat de la dona, o la dels discapacitats físics i psíquics. Tot això ha estat gràcies a la implicació individual i col•lectiva de moltes persones, perquè la unió –amb el talent- fa la força.

Molt sovint -digué Torralba- les nostres excuses davant dels problemes del món són dues: el “no hi ha res a fer” i el fet d’imputar la responsabilitat a l’altre, perquè això és el que ens eximeix de tota responsabilitat personal i és el que ens impermeabilitza davant del mal amb la nostra indiferència. Contra tot això, les propostes de Torralba van ser: En primer lloc, creure que “sols no ens en sortirem”, però “buscar la interacció de les persones contra l’individualisme”. En segon lloc, creure que “tot no podrà canviar, però que tot pot canviar en la nostra micro-esfera, en allò que depèn de mi”. Tercer, estar convençut que “el qui s’implica s’embruta”, contra el puritanisme actual. I quarta, saber esperar, malgrat “la lentitud dels resultats” en una societat que viu en l’acceleració.

Els consells finals del professor Torralba van ser: hem “d’estar segurs que les coses demanen temps i que la unió fa la força”. Que “no pots donar el que no tens, però que sí que podem donar el que sabem”, perquè això és implicar-se. I que, per tant, “no hi ha excuses contra el gran enemic que és la indiferència”.

Francesc Romeu i Torrents

Periodista i Rector de la parròquia Santa Maria del Taulat